...jonka arvio Kimmo Pasasen
Ad Reinhardtin taidetta käsittelevästä Mustasta neliöstä tämän päivän Hesarissa on esimerkki rikollisen tyhjästä kulttuurikirjoittelusta. Jutusta ei löydä ainuttakaan konkretisoitua, oivaltavaa ajatusta siitä, mikä kuvataiteilijoita mustan neliön maalaamisessa kiehtoo. Mikä on tämä tarve "äärimmäisten" ja "lopullisten", valottomien ja lähes aineettomien maalausten tekemiseen? Sen tiedon välittäminen lukijalle pitäisi kai olla kirjoittajan päällimmäisin tavoite.
A square 'neutral, shapeless' canvas, five feet wide, five feet high, as high as a man, as wide as a man's outstretched arms 'not large, not small, sizeless', trisected 'no composition', one horizontal form negating one vertical form 'formless, no top, no bottom, directionless', three 'more or less' dark 'lightless' no- contrasting 'colourless' colours, brushwork brushed out to remove brushwork, a matte, flat, freedhand painted surface 'glossless, textureless, non-linear, no hard edge, no soft edge' which does not reflect its surroundings ?\ a pure, abstract, non-objective, timeless, spaceless, changeless relationless, disinterested painting ?\ an object that is self-conscious 'no unconsciousness' ideal, transcendent,aware of no thing but art 'absolutely no anti-art'.
from Art as Art: The Selected Writings of Ad Reinhardt
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home