Alleviivauksia, päällekirjoitusta ja muuta marginaliaa
torstaina, joulukuuta 02, 2004
Sirkuselämää Turkan malliin
Jouko Turkka, jonka kirjoittama ja ohjaama Konkurssisirkus nähdään Turun kapunginteatterissa ensi keväänä, ottaa kantaa Kajaanin kaupungin kulttuurikriisiin tämän päivän Turun Sanomissa:
- Kajaanissa toteutuu nyt se, mikä on ollut näkyvissä jo kolme, neljä vuotta. Tuloverojen alentamisella ja teatterin kriisillä on selvä yhteys. Se, että kriisi alkaa Kajaanista, on yhdentekevää; se alkaa sieltä, koska teatterilla ei ole mitään arvovaltaa, Turkka jyrisee.
Turkka palaa ennenkin esittämäänsä väitteeseen, jonka mukaan taideyhteisöllä ei ole tänä päivänä juurikaan sanottavaa.
- Vaihtoehdot ovat elää mukavaa pelkurin elämää tai tulla tapetuksi, Turkka arvioi.
Hänen mukaansa nyt eletään renessanssin tai barokin aikaa, jolloin taide voisi tavoitella menestystä, vaikutusvaltaa ja valtaa.
- Mutta mitä meillä on teatterissa näytelty tänä suurten yksilöitten aikana: köyhiä irlantilaisia juoppoja, Turkka heittää.
Hänen Turkuun kirjoittamansa ja ohjaamansa näytelmä kertoo sirkuksesta, joka joutui konkurssiin 1990-luvun alun lamassa, ruoska jouduttiin panttaamaan sadomasoklubille ja saappaat moottoripyöräjengille. Se, että kyseessä on nimenomaan sirkus, on merkitsevää.
- Uhma, uskallus, kuoleman jokapäiväinen haastaminen ovat sirkuksessa aina läsnä, Turkka perustelee.
Konkurssisirkuksen keskeisissä rooleissa on kaksi naista, ja sirkuksen lisäksi näytelmä käsittelee ainakin joukkotiedotuksen ylivoimaista asemaa, Suomen ja Venäjän suhdetta sekä Venäjän ja Viron mafiaa, joka tuhoaa perinteisen suomalaisen rikollisuuden.
- Turun teatteri on rahan pesun keskuspaikka, ja näytelmässä kysytään myös, kuka hyötyy eniten tulevasta Turun palosta, Turkka paljastaa. »
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home